Marzeniem każdego żeglarza jest posiadanie własnego jachtu, jednak nie każdego stać na zakup nowej, luksusowej jednostki. Początkujący żeglarze bardzo często na pierwszy jacht wybierają jednostkę używaną. Jeśli będziemy mieć już upatrzony jacht, który chcielibyśmy kupić, powinniśmy gruntownie sprawdzić jego stan techniczny. Na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Jeśli chcecie nabyć jacht używany na jego oględziny dobrze zabrać kogoś ze sobą, kogoś kto na chłodno pomoże nam ocenić jego stan, wszak co dwie głowy to nie jedna. Dobrze by było, aby osoba ta miała pojęcie o jachtach, a najlepiej by było gdyby był to zaprzyjaźniony szkutnik.
Po pierwsze sprawdźcie stan kadłuba. Sprawdźcie czy laminat jest jednolity, czy nie występują na nim “pajączki”- charakterystyczne pęknięcia świadczące o utracie sztywności laminatu. Szukajcie uszkodzeń, osmozy i dokonanych napraw. Jeśli znajdziecie ślady napraw, dowiedzcie się kiedy i jak zostały dokonane.
Po drugie sprawdzić należy skrzynkę mieczową i miecz. Sprawdzając płetwę zwróćcie uwagę czy nie jest ona uszkodzona lub wykrzywiona, spróbujcie ją podnieść i opuścić, w ten sposób będziecie wiedzieli czy płetwa jest dobrze dopasowana do skrzyni.Miecze uwielbiają się klinować lub mieć za wielkie luzy. Jedno i drugie da ci w przyszłości w kość. W tym punkcie sprawdzamy również połączenie skrzyni z kadłubem. Wszystkie ślady napraw na jej powierzchni, zawilgocony laminat, mogą świadczyć o naruszeniu oryginalnej struktury, z czego mogą w późniejszym czasie wyniknąć duże problemy. Podczas kontrolowania miecza należy zobaczyć, czy unosi się on lekko i bez zacięć, wskazujących na skrzywienie płetwy. Zły stan fału miecza może z kolei świadczyć o częstej, okresowej potrzebie jego wymiany na nowy np. z powodu zepsutej lub wadliwej windy, ewentualnie krzywej/niedopasowanej płetwy.
Następnie dokładnie obejrzyj takielunek- wanty, sztag, całe olinowanie stałe oraz sposób jego mocowania do pokładu.
Takielunek nie może być przetarty, ani zardzewiały. Aby to sprawdzić, możemy przejechać palcami po wantach i fałach. Powinniśmy jednocześnie sprawdzić, czy końce lin nie są wystrzępione i w jakim stanie znajduje się cały osprzęt. Wszelkie ślady majstrowania na styku z laminatem kadłuba wskazują na złe zamocowanie lub złą eksploatację. To samo dotyczy knag, koszy, kip, podwięzi burtowych, sztagowników, itp.
Dalej sprawdzamy stan ożaglowania. Należy obejrzeć każdy z żagli, szukamy wszelkich śladów pleśni, plam, przerwanych przeszyć, oberwane lub niekompletne pełzaczy, braku listew, uszkodzonych kieszeni, powycieranych szoty i fałów wskazujących na zużycie. Później przechodzimy do sprawdzenia wnętrza. W tym celu należy wejść do środka uważnie oglądając zejściówkę i podłogę pod sztorcklapą, szukając śladów przecieków powstałych podczas opadów. Należy dokładnie obejrzeć wszystkie bakisty, kambuz, szafki i półki szukając śladów wilgoci lub pleśni, które mogą świadczyć o konieczności wymiany całej zabudowy.
Podczas zakupu jachtu należy sprawdzić dodatkowo instalację wodną, gazową i elektronikę jachtu. Nie bez znaczenia jest wyposażenie ruchome, czyli kapoki, gaśnice, bosak, wiosła i kotwice, które powinien posiadać jacht. Ich brak nie dyskwalifikuje jachtu, ale należy pamiętać, że będzie generował dodatkowe koszty w późniejszym czasie.

Pamiętajmy, że kupując jednostkę używaną nie wszystko musi być w doskonałym stanie, ale dużą część napraw możemy wykonać we własnym zakresie lub za niewielką opłatą. I cóż nie spodziewaj się cudów dysponując 10 000zł, a jeśli masz dużo więcej dobrze przyłóż się do sprawdzenia jednostki.

Jeśli jacht przeszedł nasze oględziny pozytywnie i nadal jesteśmy zainteresowani jego kupnem sprawdźmy jeszcze jego dokumentację. Kradzieże jachtów zdarzają się rzadko, ale aby uniknąć przykrych niespodzianek zobaczmy dowody rejestracyjne, dokumenty ubezpieczeniowe, stare umowy kupna-sprzedaży (zamiany/darowizny), faktury zakupu; w przypadku budowy systemem gospodarczym – poprosimy o okazanie faktur za materiały służące do samodzielnej budowy; książki serwisowe, instrukcje obsługi w przypadku silników i urządzeń pokładowych itp. dokładnie sprawdzimy również tożsamość sprzedającego – zanotować dane z dokumentu tożsamości i porównać z pozostałymi dokumentami.

Jeśli wszystko jest w porządku możemy zdecydować się na zakup i cieszyć posiadaniem własnego jachtu.