Rejs StS Pogoria 2022

W dniach 09.12.2022-18.12.2022 r. odbyła długo wyczekiwana impreza – współorganizowany przez nas rejs po Morzu Śródziemnym, na kultowym  polskim żaglowcu -trójmasztowej barkentynie STS Pogoria. Wzięli w nim udział zarówno młodzi żeglarze – członkowie kół żeglarskich prowadzonych w szkołach naszego powiatu, jak i Ci którzy podobnie jak my, morze już pokochali, albo właśnie podczas takiego rejsu zamierzali to zrobić:)

Rejs rozpoczął się w największym włoskim mieście portowym, w Genui. Zaraz po przyjeździe odbyły się niezbędne i obowiązkowe szkolenia z bezpieczeństwa, używania środków ratunkowych, stawiania i zrzucania żagli. Jeszcze pierwszego dnia pod lewy saling została wciągnięta flaga powiatu tomaszowskiego oraz nasza – Szkoły Żeglarstwa SAILY.PL.

W niedzielę 11 grudnia do południa wyszliśmy w morze, kierując się w stronę Portovenere. Wczesnym rankiem wpłynęliśmy w urokliwą zatokę obok tego włoskiego miasta i o godzinie 9.00 rzuciliśmy kotwicę. W piękny słoneczny dzień udaliśmy się na wycieczkę do Cinque Terre – 5 urokliwych miasteczek pobudowanych na klifach. Pogoda dopisała i na statek powróciliśmy dopiero wieczorem. Kolejna noc żeglugi i znów kotwica idzie w dół. Desantujemy się na ląd do miasta Santa Margherita Ligure, skąd udajemy się na wycieczkę do słynnego włoskiego kurortu Portofino.

Po powrocie na statek i zjedzeniu kolacji, znów ruszamy w morze i obieramy kurs do głównego celu naszego rejsu – na wyspę Elbę i miasta Portoferraio. Po około 2 godzinach spokojnej żeglugi, na Pogorii odzywa się sygnał alarmowy. Na szczęście to tylko ćwiczenia, ważny punkt każdego rejsu. Na pokład wychodzi cała załoga, tam ubieramy się w pasy ratunkowe i przy przydzielonych wcześniej tratwach oficerowie udzielają nam szczegółowych instrukcji. Na Elbę dopływamy późnym popołudniem 14 grudnia. Zaraz po podaniu cum, oglądamy cudowny zachód słońca nad tym uroczym starym portem. Portoferraio ma bardzo bogatą historię. Miejsce związane z cesarzem Francuzów Napoleonem Bonaparte, który właśnie tutaj spędził kilka miesięcy zesłania, skąd uciekł 26 lutego 1815, rozpoczynając słynne 100 dni zakończone klęską pod Waterloo. Do najważniejszych punktów miasta zaprowadził nas lokalny przewodnik Antonello, który przybliżył jego historię. Z Portoferraio wypływamy późnym wieczorem 15 grudnia, by po 24 godzinnej żegludze znów zacumować w Genui.

Od wczesnych godzin porannych w sobotę 17 grudnia na Pogorii trwają porządki i tak zwany klar portowy. Znajdujemy jednak jeszcze czas na spacer po starej części Genui, a wieczorem tomaszowska załoga po raz ostatni podczas tego rejsu spotyka się na pokładzie Pogorii.

Zgodnie z tradycją Kapitan Andrzej Potulski podsumowuje rejs i wręcza uczestnikom opinie. Jeszcze tego samego dnia około 21 wsiadamy do autokaru i ruszamy w drogę powrotną. Następnego dnia około godziny 19.00 dojeżdżamy do Tomaszowa Mazowieckiego. Ostatnie minuty podróży są szczególnie emocjonujące ze względu na trwający właśnie finał mundialu – ku uciesze jednych i rozpaczy innych mistrzem świata zostaje Argentyna😊

I  krótkie podsumowanie:

W rejsie po Morzu Śródziemnym na STS Pogoria wzięło łącznie udział 43 osoby. Podczas 73 godzin rejsu przebyliśmy łącznie 349 Mm. Cel jakim było propagowanie walorów żeglarstwa morskiego, krzewienie wiedzy i kultywowanie tradycji żeglarskich, został zrealizowany w 100%. Podczas rejsu zażyliśmy prawdziwego żeglarskiego życia. Stawialiśmy niemalże wszystkie żagle, w tym żagle rejowe.

Żeglowanie tak dużym żaglowcem to ogromne przeżycie. Ceremoniał podnoszenia bandery, wybijanie tzw. „szklanek”, praca na rejach, która jednych przyciąga i fascynuje, drugich